"אסור לתקן קורא בתורה ששגה כדי שלא יעלב"

    אבי יעקב 9 Comment on "אסור לתקן קורא בתורה ששגה כדי שלא יעלב"
    19:40
    21.05.24
    אתר קול חי No Comments on תיעוד דרמטי: רחפן של צה"ל מאתר מחבלים ומחסל אותם

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מאמר שהתפרסם בספר החדש 'תחומין' היוצא מדי שנה על-ידי מכון צומת, טוען הרב יונתן רזיאל ממעלה אדומים כי אסור לפגוע בקורא בתורה ששוגה, ומוטב לא לתקן בתורה, כדי שלא ייעלבו.

    הערה לקורא היא הלבנת פנים ולכן היא עבירה על איסור תורה. מה שאין כן קריאה בתורה היא ציווי מדברי חכמים, לדברי רוב הפוסקים, ואין לגעור בקורא גם אם יטעה בקריאה, אפילו אם השמיט אותיות וודאי אם טועה בניקוד ובטעם.

    "הלבנת פנים היא איסור דאורייתא, והמבייש עובר על לאו של אונאת דברים, סניף של שפיכות דמים, ביטול כבוד הבריות ו'לא תשא עליו חטא'. במקרה זו הוא מקיים מצווה הבאה בעבירה". לדבריו, גם אם צריך לתקן חל איסור מוחלט שיחידים מהציבור יצעקו על הקורא, מחשש להלבנת פנים, אלא יש להעמיד גבאי יחיד שיהיה אחראי לכך.

    הרב רזיאל מטעים כי יש להיזהר במיוחד בבעל קריאה צעיר, הפגיע יותר מאדם מבוגר.

    במאמרו הוא מספר על נער חילוני יתום מאב, שהתקרב לתורה ולמצוות, בגיל 15 עלה ל'בר-מצוה' וקרא בתורה. כשטעה תיקנו אותו מתוך הקהל, והיו שניסו להשתיקם, וכתוצאה מהמהומה ומהמבוכה הנער התרגש ונפגע עד שירד באמצע הקריאה כשעיניו זולגות דמעות ולא חזר לקרוא, וגם עזב את הדת.

    "לא תמיד הקורא בתורה זוכה ליחס הולם, ופעמים הוא הופך לטרף קל לציבור הנדמה ללהקת אריות האורבת לו. למעשה, 'מנהג ישראל' הוא שבציבור מתקנים כל שגיאה של הקורא, לא רק שגיאות הנושאות עמן שינוי משמעות, אלא גם שגיאות בהטעמת מלעיל ומלרע או בטעמים שאין בהן שינוי משמעות.

    בדרך כלל ה'תיקון' נעשה באמצעות צעקות מכל עבר. פעמים גערה זו עלולה לבייש את הקורא, וקוטעת את רצף הקריאה. מלבד ביזיון קדושת בית הכנסת והמתפללים, ההפרעות מקשות על הבנת הקריאה ועלולות להשיג את התוצאה ההפוכה שהתכוונו הצועקים. קהילות אחדות ממנים גבאי מיוחד שאחראי להתיקונים, ובאופן זה נמנעים מביזוי המקום, אבל עדיין נותרה סכנת הלבנת הפנים ובלבול הקורא והשומעים גם יחד".



    9 תגובות

    מיין תגובות
    1. 9

      כך בדיוק נהג החזון איש, כשנער צעיר קרא בתורה במנין המצומצם של החזו"א, והיתה לו טעות במילה אחת. החזון איש לא הגיב. אחרי התפילה, ואחרי שהקהל התפזר, קרא לנער ושאל אותו: ואיך המילה הזו כתובה בתורה?

    2. 8

      אין מחייבים אדם לקרוא בתורה, וכל מי שניגש לקרוא בתורה הוא על דעת שאם יטעה יתקנו אותו והרי הוא כמוחל מראש על כל עלבון שיגרם לו אם זה בגדר הסביר והרגיל.

    3. 7

      כולם מריחים שיש פה עוד איזה התגרות בציבור החרדי המדקדק וחרד לדבר ד', ונסיון לציירו כציבור הדורס פוגע ומשפיל אנשים למען קיום ההלכה, ובעומק יותר צריכים לעדכן את ההלכה היא לא מספיק אנושית ומתורבתת ח"ו.

    4. 6

      אני לא מבין וכי פעם אנשים לא היו נפגעים? כתוב בשו"ע או"ח סי' קמ"ב שצריך להחזיר ויתרה מזו כתוב שצריך לגעור בו וכנראה כיון שלא התכונן כראוי.

    5. 5

      יש כאו ערבוב יתכן שראוי למנות גבאי מיוחד לזה אך ח"ו לשנות את ההלכה.
      הסיפור עם הנער החילוני דבילי לחלוטין, בודאי שצריך לנהוג בזהירות ולחשוב "בשכל" על התוצאה של המעשים אך מכאן לכתוב מאמר נגד המפורש בשו"ע ומנהג ישראל בכל תפוצותיו הוא דבר נורא. (למרות שיש אנשים השמחים לתת ביטוי לעצמם ע"י גילוי טעות של הבעל קורא אך הם צריכים לתקן את מידותיהם ואין קשר לכתבה.

    6. 4

      חזרת הש"ץ – דרבנן
      לא לדבר באמצע – דרבנן על דרבנן…
      ומ"מ נפסק על המדבר
      "וגוערים בו"!!!
      למה?
      כי התורה איננה בנין מתמטי!
      לכן, לא כל מזרוחניק יחליט לנו מה אסור ומתי!!!

    7. 3

      ומכאן תצא הקריאה. אם אתה רגיש ופגיע, כדאי שתיצמד ליעד אחר ולא לקריאה בתורה…

    8. 2

      אני בהלם מהתגובות. כבעל קורא ח ר ד י אני מגיב, הוא הדגיש במאמרו שאין הכונה לשגיאה שמשנה המשמעות. אולי לא הדגיש כל הצורך, אבל הדגיש. וכ"בעל מקצוע" אני אומר, שדבריו נכונים ואמיתיים, אם אין שינוי במשמעות, אזי אסור להעיר, זה מפריע!

    9. 1

      ברור שאין צורך לתקן שגיאה שלא משנה את משמעות המילה
      ואני שמעתי מבחור שיודע לקרוא בתורה מצוין ולא רוצא לעלות מפני האנשים שמחפשים ושמחים לתקן בשביל שישמעו שיש לו מה לומר גם
      מוץ חרדי